Rødovre Centrum

Udvidelse og masterplan for fremtidens shopping center

Krystallen er den seneste nye udvidelse af Rødovre Centrum og er udformet som et overdækket atrium, der rummer bl.a. parkering og butikker.

Udvidelsen og masterplanen for området et led i fremtidssikringen af Rødovre Centrum som et samlende og innovativt shoppingcenter.

I 1966 åbnede gartner Aage Knudsen for første gang dørene Rødovre Centrum, som dengang var Nordeuropas største, overdækkede butikscenter og gartneri. Sidenhen er det gået fremad for storcentret, der i dag er Danmarks ældste, og som gennem tiden er udvidet af flere omgange – senest i 2018, hvor centret kunne indvie den senest nye udvidelse – Krystallen.

Krystallen
Krystallen er Rødovre Centrums nye vartegn, og er designet som et glasoverdækket atrium, hvor naturligt lys strømmer ind, og skaber lette og behagelige rammer for de besøgende.

”Krystallen er tegnet og opført, så den arkitektonisk går i dialog med centrets eksisterende bygninger. Bygningen er tegnet med en glasfacade, hvor dagslyset kan trænge ind fra alle vinkler, og for alligevel at skærme de besøgende mod direkte sollys, har vi beklædt facaden med hulplader – et greb som skaber et arkitektonisk spil i facaden, og som samtidig gør lysindfaldet behageligt i det store rum. ”
Jacob Storebjerg Laursen, teamleder

Rummet nedkøles naturligt via åbne vinduer i facaden, der er designet med fokus på at lys – men ikke varme – skal kunne trænge ind.  Vertikalt forbindes atriummet af travelatorer fra de nederste P-kældre til det øverste parkeringsdæk på tagetagen. Her er tagfladerne dækket med sedumtage, blomsterkasser og slyngplanter, som trækker referencer til Rødovre Centrums forhistorie som gartneri.

En ny masterplan for hele området
Rødovre Centrum fungerer i dag som en central og aktiv del af Københavnerforstaden, og udover et væld af nye funktioner og oplevelser skal den masterplan, som Årstiderne Arkitekter har udarbejdet, skabe bedre sammenhæng mellem centret og dets omgivelser – blandt andet har projektet fokus på at sikre bedre parkeringsmuligheder og infrastruktur samt boliger og flere kvadratmeter med detailhandel.

Rødovre Centrum rummer efter udvidelsen 160 butikker, men målet med projektet har også været at udvikle og fremtidssikre centeret ved at øge dets lokale og regionale tiltrækningskraft som mere end blot et shoppingcenter.

”Vi ville gerne skabe et center, der er luftigt, rummeligt og med højt til loftet. Det skulle det være et sted, hvor man som forbruger har lyst til at være, og et sted, du har lyst til at opholde sig i længere tid ad gangen. Derfor skal Rødovre Centrum i fremtiden kunne tilbyde mere end blot indkøb – det skal kunne tiltrække kunder gennem fx oplevelser og kultur – og det prøver vi at underbygge med vores arkitektur.”
Jacob Storebjerg Laursen, teamleder

Kategori
Retail
Lokation
Rødovre | Danmark
Bygherre
Rødovre Centrum
Status
Realiseret, 2016
Areal
Ca. 27.500 m² shopping | 32.500 m² parkering